به منظور تحقق برنامه‌های پیش‌بینی شده

(0 رای‌ها)

جایگاه صادراتی خراسان رضوی تقویت میشود

فهیمه ملک محمدی: یکی از اقداماتی که میتواند برای توسعه بازارهای جدید و پشتیبانی از صادرات انجام شود، ایجاد مرکز خدمات صادرات است.

به همین منظور مقرر شده با کمک مسئولان استان خراسان رضوی این طرح امسال در محورهای مختلف اجرا شود. از اینرو بهمنظور تحقق برنامههای پیشبینیشده برای اقتصاد مقاومتی؛ تولید، اشتغال با کمک بخش تجارت خارجی این استان مرکز خدمات صادرات با مشارکت کامل و سرمایهگذاری بخش خصوصی بااعتبار بیش از ۱۰میلیارد تومان ایجاد میشود، این مرکز در محورهای ایجاد نمایشگاه دائمی برای کالاهای صادراتی، برگزاری میزهای تخصصی، مشکلات فرآیندهای صادراتی، اطلاعات صادراتی، سرمایهگذاری و... فعالیت خواهد کرد. آنچه مسلم است هدف از اجرای این طرحها، تقویت جایگاه صادراتی استان در کشور است، امیدواریم با اجرای آنها خراسان رضوی بتواند در حوزه صادرات غیرنفتی از رتبه پنجم به رتبه برتر در کشور دست پیدا کند. در اینباره رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان خراسانرضوی گفت: برنامههای توسعه صادرات استان را براساس برنامههایی که دولت ارائه میکند، اجرا میکنیم، حال این پرسش پیش میآید که آیا درحالحاضر این برنامهها مشخص شده است؟ تا زمانی که برنامههای ریاستجمهوری مشخص نشود امکان برنامهریزی برای فعالان اقتصادی صادرات وجود ندارد، ما براساس برنامههای دولت میتوانیم برنامه ارائه دهیم. محمدحسین روشنک در گفتوگو با صمت افزود: بهعنوان رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان خراسان رضوی امسال به دنبال این هستیم بتوانیم برنامهای را که برای توسعه صادرات استان تدوین و به تصویب کارگروه توسعه صادرات رساندیم، اجرا کنیم. اجرای این برنامه مستلزم این است که با برنامههای دیگر مسئولان هماهنگ باشد. او ادامه داد: برنامهای که باید در این زمینه هماهنگ شود موضوع ارتباط ما با کشورهای هدف بهویژه توسعه روابط اقتصادی با کشورهای آسیای میانه و افغانستان است. از اینرو باید تلاش کنیم نرخ تمامشده کالاهای تولیدی کشور کاهش پیدا کند تا بتوانیم صادرات کالاهای داخلی را افزایش دهیم. رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان خراسان رضوی تصریح کرد: در شرایط فعلی بهدلیل افزایش نرخ تمامشده که بخشی از آن متاثر از تصمیمات دولتی و قوانین و بخش دیگر آن مربوط به فعالان اقتصادی است، نرخ تمامشده تولید کالا و خدمات در کشور بهشدت افزایش پیداکرده بهگونهای که صادرات بسیاری از کالاها کاهش داشته است. روشنک با اشاره به اینکه درنظر داریم امسال در بخش تولید امکان کاهش نرخ تمامشده فراهم شود، بیان کرد: استان خراسانرضوی در زمینه صادرات کالاهای سنتی مانند زعفران، زرشک، عناب، پسته، فرش مشکلی ندارد اما صادرکنندگان نیاز به حمایت بیشتری از سوی دولت دارند. وی اظهار کرد: در زمینه صادرات کالاهای صنعتی باید بگوییم نرخ تمامشده اینگونه کالا بسیار بالاست، قابلرقابت با کشورهای دیگر نیست بنابراین باید برای رفع این مشکل برنامهریزی شود، همچنین باید دولت و بخش خصوصی کمک کنند نرخ تمامشده کالاها در این بخش کاهش پیدا کند.

 

رونق صادرات خراسان رضوی با راهاندازی پایانه صادراتی 

 

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خراسان رضوی گفت: باهدف توسعه صادرات استان و در راستای اقتصاد مقاومتی، امسال دو پروژه عملیاتی در کمیته پایش تجارت خارجی استان به تصویب رسیده است. علی غفوری در گفتوگو با صمت افزود: این پروژهها شامل طرح ایجاد مرکز خدمات صادرات و نمایشگاه دائمی کالاهای صادراتی و توسعه تجارت شرق کشور و طرح ایجاد پایانه صادراتی در جنوب استان است. او ادامه داد: بهمنظور تحقق برنامههای پیشبینیشده برای اقتصاد مقاومتی در بخش تجارت خارجی، یکی از اقداماتی که میتواند برای توسعه بازارهای جدید و پشتیبانی از صادرات استان انجام شود، ایجاد مرکز خدمات صادرات است که در محورهای مختلف در امسال اجرا میشود. غفوری بابیان اینکه مرکز خدمات صادرات با مشارکت کامل و سرمایهگذاری بخش خصوصی بااعتبار بیش از ۱۰میلیارد تومان ایجاد میشود، تصریح کرد: این مرکز در محورهای ایجاد نمایشگاه دائمی برای کالاهای صادراتی، برگزاری میزهای تخصصی، مشکلات فرآیندهای صادراتی، مباحث مربوط به زنجیره ارزش، برگزاری همایشها، سمینارها با حضور و مشارکت مهمانان خارجی، کنفرانسهای بینالمللی و ایجاد قابلیتهای لازم برای توسعه بازار کالاهای مزیتدار استان در نفوذ به بازارهای جدید صادراتی، ایجاد مدلهای اصولی برای ثبت نشان (برند) و نشانسازی، اطلاعات صادراتی، سرمایهگذاری، فعالیت خواهد کرد. معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خراسان رضوی تاکید کرد: همچنین طرح ایجاد پایانه صادراتی در زمینی به مساحت ۲۰ هکتار و بااعتبار حدود ۶۰میلیارد تومان از سوی بخش خصوصی، بهمنظور ظرفیتسازی داخلی برای تقویت حضور در بخش بینالمللی امسال اجرا خواهد شد. او بابیان اینکه این طرح باهدف افزایش صادرات و امکان صادراتی شدن کالاهای مختلف و تسهیل صادرات در نواحی مختلف استان اجرا میشود، بیان کرد: اجرایی شدن این پایانه صادراتی کمک زیادی به رونق صادرات میکند و با توجه به اینکه بر اساس سند آمایش سرزمینی، بافت جغرافیایی مناسبی در جنوب استان داریم که منجر به تولید کالاهای خاصی ازجمله زعفران و سایر محصولات کشاورزی میشود، ایجاد این پایانه، فرآیندها را تسهیل میبخشد تا واحدهای مختلف بتوانند از امکانات آن استفاده کنند. غفوری افزود: پیشبینی شده است در این پایانه، دفتر گمرک، بیمه، حملونقل و سایر الزامات، ایجاد و امور تجاری بهصورت متمرکز با نگاه توسعهای راهاندازی شود تا در آینده نزدیک شاهد اجرای طرحهای موثر در حوزه صادرات باشیم. معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خراسان رضوی افزود: هدف از اجرای این طرحها، تقویت جایگاه صادراتی استان در کشور است، امیدواریم با اجرای آنها خراسان رضوی بتواند در حوزه صادرات غیرنفتی از رتبه پنجم به رتبه برتر در کشور ارتقا پیدا کند. او بابیان اینکه سال گذشته استان خراسان رضوی ۴درصد سهم ارزشی صادرات کشور را به خود اختصاص داد، اظهار کرد: مهمترین کالاهای صادراتی استان شامل مواد غذایی (زعفران، رب گوجهفرنگی، پسته، تخم پرندگان، سیبزمینی و سیب تازه)، انواع کفپوشها، روغنهای سبک، کاشی و سرامیک، کابل، مصنوعات از مواد پلاستیکی است. از نگاه کارشناسان، استان خراسان رضوی بهمنظور تقویت صادرات، باید روشهای نوین بازاریابی صادراتی را تجربه کند. همچنین با توجه به شرایط ایجادشده برجام، امیدواریم زمینههای بیشتری برای فعالیتهای اقتصادی در ایران فراهم شود که در این راستا نقش بخش خصوصی بسیار با اهمیت است.صمت

تاریخ:۱۳۹۸/۲/۱۱ ساعت ۲۳:۵۷
برای ارسال نظر وارد سایت شوید
Template by JoomlaShine