رئیس پژوهشگاه فضایی خبر داد؛

(0 رای‌ها)

نخستین ماهواره سنجشی عملیاتی ایران «سحا» در صف پرتاب است

به گزارش خبرنگار حوزه فن اوری نوین گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حسن حدادپور رئیس پژوهشگاه فضایی ایران اظهار کرد: نخستین ماهواره سنجشی عملیاتی که در سال آینده در نوبت پرتاب قرار میگیرد، «سحا» نام دارد که ماهوارهای با قدرت تشخیص ۱۵ متر است و در مدار ۳۶ هزار کیلومتری از سطح زمین (لئو) قرار میگیرد.

 

رئیس پژوهشگاه فضایی ایران درباره اولویتهای پرتاب ماهوارهها تاکید کرد: ماهواره دوستی به عنوان یک ماهواره سنجشی که اطلاعات سنجشی را جمع آوری و به سطح زمین ارسال میکند، در نوبت پرتاب است و بعد از آن ماهواره «ناهید ۱» که توسط پژوهشگاه فضایی ساخته شده، پرتاب میشود.

 

وی با اشاره به اهداف برنامه ششم در حوزه فضایی گفت: در برنامه ششم توسعه، تولید ماهوارههای سنجشی و عملیاتی را در برنامه داریم و باید آزمایشگاه ماهواره را برای ماهوارههای با جرم یک تن و ابعاد بزرگتر ارتقا دهیم تا این ماهوارهها در این آزمایشگاه تستهای استاندارد لازم را بگذرانند.

 

حدادپور بیان کرد: در حال حاضر آزمایشگاه پژوهشگاه فضایی، ماهواره هایی در کلاس ۲۵۰ کیلوگرم با ابعاد مشخص را پشتیبانی میکند که برای رسیدن به اهداف برنامه ششم نیاز است که این آزمایشگاه ارتقا داده شود. براین اساس به دنبال این هستیم که تجهیزات مورد نیاز این آزمایشگاه را ارتقا دهیم تا ماهوارههای با جرم یک تن و ابعاد بزرگتر از ماهوارههای فعلی را بتواند پشتیبانی کند.

 

رئیس پژوهشگاه فضایی ایران، جرم ماهوارههای عملیاتی مخابراتی را میان ۳ تا ۵ تن عنوان کرد و افزود: آزمایشگاههای مشابه با آزمایشگاههای ما در دنیا درحال حاضر دارای ابعاد و اندازه و تجهیزات بسیار وسیعی هستند و پیش بینی ما این است که برای رسیدن به ماهواره تمام عملیاتی که نیاز کشور است از مسیر ماهواره یک تنی عبور کنیم. در این راستا برنامهها و سخت افزارهای لازم را توسعه میدهیم تا بتوانیم آمادگی رسیدن به این هدف را داشته باشیم.

 

به گفته وی، برای رسیدن به ماهوارههای عملیاتی سنجشی و مخابراتی، نیازمند طراحی خود ماهواره و حامل آن به صورت موازی هستیم و این دو کار در کنار هم، ساخت ماهواره عملیاتی را ممکن میکند. در کلاس طراحی ماهوارههای سنجشی و مخابراتی خوشبختانه دانش طراحی اینگونه ماهوارهها در ایران تقریبا به بلوغ لازم رسیده است و به صورت ۱۰۰ درصدی طراحی و جمع کردن این ماهوارهها درداخل کشور انجام میشود.

 

رئیس پژوهشگاه فضایی ایران یادآور شد: اگر تعاملات بین المللی ما در حوزه فضا به حدی برسد که پرتابهای ما به صورت منظم انجام شود چه با پرتاب گر داخلی و چه پرتابگر خارجی، جریان ساخت ماهواره هم رونق میگیرد.

 

 

انتهای پیام

 

برای ارسال نظر وارد سایت شوید
Template by JoomlaShine