زنگنه، مجلس را قانع کرد قراردادهای جدید نفتی منتظر تصویب شورای‌عالی امنیت ملی

(0 رای‌ها)

در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی حسینعلی حاجیدلیگانی و ۱۳ نفر از نمایندگان مجلس از بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت درباره قراردادهای جدید نفتی و تضاد آن با سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی سوال کردند

که زنگنه توانست با پاسخهای خود مجلس را قانع کند.

به گزارش ایسنا، ۱۴ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سوالی خطاب به وزیر نفت از وی پرسیدند چرا با وجود اصلاح نشدن ایرادهای اصلی در الگوی پیشنهادی قراردادهای جدید نفتی و تضاد آن با سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی و سایر قوانین و طی نشدن تشریفات قانونی و در نظر نگرفتن منافع ملی، وزارت نفت در پی اجرایی کردن این قراردادها است؟

وزیر نفت هم در پاسخ به این سوال با تشریح روند مشورتخواهیها و مذاکرات درباره این قراردادها، گفت: ساختار قراردادهای جدید نفتی به گونهای است که بیشتر از ۷۰ درصد ظرفیت صنعت نفت در اختیار شرکتهای ایرانی قرار میگیرد و اگر به سرعت عمل شود بیش از ۸۰ میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب تولید و اشتغال کشور میشود.پس از توضیحات وزیر نفت وارد بودن سوال ازسوی مسعود پزشکیان به رأی گذشته شد که از ۲۲۵ نماینده حاضر در جلسه ۵۶ نماینده سوال را وارد دانسته و ۱۲۵ نفر این سوال را وارد ندانستند. بدین ترتیب مجلس شورای اسلامی توضیحات وزیر نفت را قانعکننده تشخیص داد.

 

قراردادهای جدید نفتی به تصویب شورایعالی امنیت ملی نرسیده 

در جلسه دیروز همچنین نماینده مردم شاهینشهر در مجلس گفت: چرا وزارت نفت قبل از تصویب بند ۸ قراردادهای جدید نفتی در شورایعالی امنیت ملی این قراردادها را اجرایی کرده است؟

حسینعلی حاجیدلیگانی به نمایندگی از ۱۳ نماینده دیگر از وزیر نفت پرسید: چرا با وجود اصلاح نشدن ایرادهای اصلی در الگوی پیشنهادی قراردادهای جدید نفتی و تضاد آن با سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی و سایر قوانین و طی نشدن تشریفات قانونی و در نظر نگرفتن منافع ملی، وزارت نفت در پی اجرایی کردن این قراردادها است؟

وی اظهار کرد: به دلیل استفاده نشدن از نظر کارشناسان، به ویژه کارشناسان حوزه نفت ازسوی وزارت نفت به ویژه در برداشت از میدانهای مشترک دچار ضرر شدهایم.حاجیدلیگانی با تاکید بر این ادعا که قراردادهای جدید نفتی در شورایعالی امنیت ملی مصوب نشده است، گفت: بر اساس آخرین بررسیهایم مصوبهای از شورایعالی امنیت ملی درباره قراردادهای جدید نفتی به تصویب نرسیده در حالی که اظهار نظر درباره این قراردادها حق این شورا است.این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی مدعی شد: در قراردادهای نفتی، اطلاعات حوزه نفت و گاز کشور، به کشورهای خارجی همچنین شرکت توتال فرانسه درز پیدا کرده است که این مسئله موجب وارد شدن ضرر و زیان به منافع ملی شده است؛ ما نمایندگان در دفاع از منافع ملی سوگند یاد کردهایم.

قراردادهای جدید نفتی موجب جذب بیش از ۸۰میلیارد دلار سرمایه خارجی میشود در جلسه سوال ۱۴ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از بیژن زنگنه وزیر نفت که در جلسه علنی دیروز یکشنبه مجلس، پرسیده شد که چرا با وجود اصلاح نشدن ایرادهای اصلی در الگوی پیشنهادی قراردادهای جدید نفتی و تضاد آن با سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی و سایر قوانین و طی نشدن تشریفات قانونی و در نظر نگرفتن منافع ملی، وزارت نفت در پی اجرایی کردن این قراردادها است؟ که زنگنه پاسخ داد: اگر این قراردادها به سرعت اجرایی شود بیش از ۸۰ میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب کشور میشود و این یعنی رونق در تولید و اشتغال که من امیدوارم کمک کنید تا با اجرای این قراردادها سیاست اقتصاد مقاومتی ازسوی وزارت نفت اجرایی شود.وزیر نفت در جلسه دیروز مجلس شورای اسلامی گفت: با اجرایی شدن قراردادهای جدید نفتی بیش از ۷۰ درصد ظرفیت صنعت نفت در اختیار شرکتهای ایرانی قرار میگیرد.وزیر نفت همچنین متذکر شد: هر آنچه به فکرتان برسد در دو سال قبل به بنده منتسب کردند و بنده نیز با سینه باز و گوش شنوا همه را شنیدم و امروز با اصلاحاتی که در قراردادهای نفتی انجام شد اجماع ملی حاصل شده است. زنگنه تأکید کرد: بنده در کوچکترین کاری که مقام معظم رهبری در آن دغدغه داشته باشند، قدم برنخواهم داشت و قراردادهای جدید نفتی اکنون در شورایعالی امنیت ملی در حال بررسی است.

زنگنه با اشاره به مشکل وزارت نفت در میدانهای نفتی و توسعه این میدانها، گفت: مهمترین مشکل ما این است که در میدانهای نفتی و توسعه آنها برای افزایش ضریب بازیافت به فناوریهای جدید نیازمندیم. با فناوریهای موجود، ضریب بازیافت ۷درصد است.وزیر نفت ادامه داد: در میدانهای نفتی آزادگان، یادآوران و کارون غرب ۷۰ میلیارد بشکه نفت درجا داریم که باید از طریق قراردادهای جدید نفتی استخراج شود.وی متذکر شد: هر حرفی زده میشود باید با دلیل و سند اثبات شود. گفته میشود با فلان شرکت که فلان کار را انجام داده کار میکنید. اگر به بنده ابلاغ شود با فلان شرکت کار نشود بنده آن شرکت را کنار میگذارم. هرچه فکر کنید در دو سال قبل به بنده نسبت دادند و بنده نیز با سینه باز و گوش شنوا آنها را شنیدم و امروز اجماع ملی حاصل شده است. بنده در کوچکترین کاری که مقام معظم رهبری در آن دغدغه داشته باشند قدم برنخواهم داشت.زنگنه از نمایندگان پرسید آیا برای شما قابل قبول است همسایهای که کمتر از یک میلیون بشکه در روز تولید نفت داشت و نصف ما نفت صادر میکرد اکنون بیش از یک میلیون بشکه بیشتر از ما نفت صادر کند؟ آیا نباید به توازن تولید نفت در منطقه توجه داشته باشیم؟

 

وزیر نفت خطاب به نمایندگان گفت: از بنده نمیپرسید چرا قراردادهای نفتی هنوز امضا نشده است؟ ساختار این قراردادها به گونهای است که بیشتر از ۷۰ درصد ظرفیت صنعت نفت در اختیار شرکتهای ایرانی قرار میگیرد که اگر به سرعت عمل شود بیش از ۸۰میلیارد دلار سرمایه خارجی نیز جذب میشود و این یعنی رونق در تولید و اشتغال کشور. امیدوارم کمک کنید تا سیاست اقتصاد مقاومتی را اجرایی کنیم.(صمت)

برای ارسال نظر وارد سایت شوید
Template by JoomlaShine