نامه دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه های برتر به وزیر نفت مطلب ویژه

(0 رای‌ها)

جمعی از دانشجویان و فارغالتحصیلان دانشگاههای برتر کشور با ارسال نامهای به وزیر نفت، ضمن اعلام حمایت از سیاستهای وزارت نفت برای ایجاد استانداردهای اصولی جذب و استخدام نیروهای متخصص،

خواهان ایستادگی در برابر فشارهایی شدند که با هدف غیررقابتی شدن فرآیند استخدام صورت میگیرد.

 

اقلیم صنعت به نقل از شانا، در این نامه که صبح امروز (سهشنبه، ۱۴ آذرماه) و در پی برخی جوسازیها علیه آزمون استخدامی وزارت نفت، به دفتر بیژن زنگنه تحویل داده شده است، بالغ بر ۵۰۰ نفر از دانشجویان و فارغالتحصیلان دانشگاههای برتر کشور از برچیده شدن انحصار و شرایط نابرابر به واسطه برگزاری آزمون استخدامی وزارت نفت حمایت کردند.

متن این نامه به شرح زیر است:

«قریب به ۴ دهه از انقلاب اسلامی میگذرد. انقلابی که بر پایه خون هزاران شهید گلگون کفن بنا شده و یکی از آرمان های اصلی آن برقراری عدالت و احقاق حق بوده است. حال سوال اینجاست که پس از ۴ دهه کشور عزیزمان از این منظر در چه جایگاهی قرار دارد؟

آقای وزیر؛ در سالهایی که از انقلاب اسلامی گذشته است، در برخی موارد افرادی در ساختار دولتی وجود داشته اند که به جای برقراری عدالت، منافع باندی و گروهی خود را سرلوحه کار قرار داده اند و با تصمیماتشان سرمایه های مادی و معنوی وطن زرخیزمان را به تباهی کشانده اند و مایه یاس و نومیدی نخبگان حقیقی این مرز و بوم شده اند. در آخرین نمونه از این دست شاهد آن هستیم که پس از اعلام شرایط آزمون استخدامی توسط وزارت نفت که نویدبخش عصر نوینی در گزینش نیروی انسانی لایق و همچنین برقراری اصل شایسته سالاری در نظام اداری کشور بود، متاسفانه فشارها و هجمههای همه جانبهای به سوی وزارت نفت آغاز شد

 

یکی از جنجالیترین موارد مطرح شده توسط مخالفان شرایط جدید آزمون استخدامی، بحث اولویت استخدامی دانشجویان دانشگاه صنعت نفت میباشد. از دو منظر میتوان به این موضوع پرداخت. اول آنکه در دو سال گذشته تعداد بسیار زیادی از فارغ التحصیلان گروه الف دانشگاه صنعت نفت با جانبداری و ایجاد انحصار توسط وزارت نفت و تضییع حقوق سایر دانشگاهها بدون در نظر گرفتن ملاکهای کیفی و ایجاد فرصت برابر، توسط وزارت نفت دعوت به مصاحبه شده و تعدادی از آنها که دارای صلاحیتهای فنی لازم بودهاند نیز "بدون شرکت در آزمون استخدامی"، استخدام شرکتهای زیرمجموعه وزارت نفت شدهاند. با این وجود شاهد هستیم که با چشمپوشی از این اقدام وزارت نفت، دانشجویان این دانشگاه درخواست استخدام بی قید و شرط (بدون در نظر گرفتن نتایج مصاحبههای عمومی و فنی) تمامی فارغالتحصیلان گروه الف را در وزارت نفت و شرکتهای تابعه دارند که این امر جای بسی شگفتی دارد.

اما نکته دیگری که مغفول مانده این است که با تدبیر شما سالهاست رشته های مورد نیاز بالادست و پایین دست صنعت نفت در فضایی رقابتی در دانشگاههای برتر کشور چون شریف، تهران، امیرکبیر، تربیت مدرس، صنعتی سهند و شیراز راه اندازی شده اند و دانشجویانی با رتبه کنکور و غالبا معدل بهتر به تحصیل در این دانشگاهها پرداخته اند. این در حالیست که فارغ التحصیلان نخبه این دانشگاهها برخلاف فارغ التحصیلان دانشگاه صنعت نفت از هیچ سهمیه ای برای استخدام برخوردار نیستند و میبایست سالها پشت درهای بسته وزارت نفت بمانند تا مگر اینکه اقبال یار باشد و فرصت جذب در صنعت نفت را بدست آورند.

حال که وزارت نفت با طرحی نو پیشگام ایجاد استانداردهای جدید در گزینش منابع انسانی شده است، ما دانشجویان دانشگاههای برتر کشور ضمن حمایت از این موضوع و همچنین اعلام بینیازی از هرگونه امتیاز ویژه جهت استخدام، خواهان برگزاری آزمون علمی با استانداردهای بالا میباشیم تا در یک هماورد علمی منصفانه خود را در برابر دیگر متقاضیان ورود به این صنعت قرار دهیم.

 

 

در این فضای یاسآور و در حالی که برخی از دوستان همدانشگاهیمان عطای خدمت در وطن پاکشان را به لقایش بخشیده اند و به سایر کشورها مهاجرت نمودهاند، برداشتن انحصار جذب فارغ التحصیلان دانشگاه صنعت نفت با رقابتی نمودن فضا و اعمال شرایطی جدید جهت حضور نخبگان در آزمون استخدامی وزارت نفت برای جمع ما امیدبخش و نوید دهنده ی آینده ای روشن برای همگان بود. لذا بدینوسیله ضمن تشکر از تدبیر و تصمیم صحیح حضرتعالی، از شما درخواست می نماییم در مقابل فشارهای بیرونی ایستادگی نمایید و منافع ملی را فدای منافع اشخاص و گروهها نفرمایید. ضمنا انتظار ما این است که با شفافیت و تعهد بیشتری مانع از سو استفاده ژنهای خوب و افراد فرصت طلب شوید و امید ما را به یاس تبدیل ننمایید

برای ارسال نظر وارد سایت شوید
Template by JoomlaShine