سنجش ضربان قلب بدون تماس و از راه دور

(0 رای‌ها)

دانشمندان دانشگاه ایالت "یوتا" یک روش بدون تماس برای اندازهگیری ضربان قلب فرد با استفاده از دوربین فیلمبرداری ابداع کردهاند.

اقلیم صنعت (ایسنا) و به نقل از گیزمگ، آیا گوشیهای ضربانسنج پزشکی در حال منسوخ شدن هستند؟ ابداع جدید محققان دانشگاه ایالت یوتا این احتمال را تقویت میکند.

محققان این دانشگاه یک شیوه بدون تماس برای اندازهگیری ضربان قلب فرد از راه دور و با استفاده از یک دوربین فیلمبرداری و نرمافزار سفارشی ساختهاند.

این سیستم مبتنی بر این واقعیت است که پوست ما هنگام تپش قلب با تغییر ظاهری رنگ همراه میشود، به شیوهای که نمیتواند توسط چشم انسان دیده شود، اما میتواند توسط یک دوربین شناسایی شود.

دکتر "جیک گانتر" کسی است که با دانشجوی سابقش، "نیت روبن" همکاری کرد و این فناوری را ابداع کردند.

وی میگوید: هموگلوبین در خون دارای یک پیک جذبی برای نور سبز است، بنابراین وقتی قلب خون را به شریانهای نزدیک پوست پمپاژ میکند، نور سبز بیشتری جذب میشود و میزان کمتری منعکس میشود. این بدین معناست که ما مقادیر کمتری رنگ سبز در تصاویر دوربین میبینیم.

این نرمافزار نه تنها دادههای رنگی را پردازش میکند، بلکه همچنین به طور متوسط بر روی مناطقی از بدن که در آن پوست قابل مشاهده است مانند چهره، گردن یا بازوها محاسبه انجام میدهد.

امید است که این اختراع بتواند در برنامههای کاربردی نظیر سیستمهای نظارت کودک، تجهیزات ورزشی و حتی تجهیزات بیمارستانی استفاده شود.

این فناوری در حال توسعه برای تجاریسازی از طریق شرکت استارتاپ "فوتوریتم"(Photorithm) است.

این سیستم رقبایی نیز دارد. موسسه پلیتکنیک فدرال لوزان(EPFL) نیز اخیرا سیستمهای مشابهی را توسعه دادهاند.

 

انتهای پیام

برای ارسال نظر وارد سایت شوید
Template by JoomlaShine